سولات متداول

در زیر سوالات متداول در مورد نصب، اجرا و خطاهای احتمالی به همراه راه حل‌های آن آمده است.

  • نرم‌افزار پیشگام بر روی چه سیستم عامل هایی قابل نصب است؟

حداقل سیستم عامل مورد نیاز، ویندوز 7 سرویس پک 1 می‌باشد و بر روی تمامی ویندوزهای 8 و 10 قابل نصب است. توجه داشته باشید که حتما سرویس پک 1 روی ویندوز 7 نصب شده باشد. جهت بررسی آن، در کنترل پانل به قسمت System بروید، در قسمت Windows Edition، باید عبارت Service Pack 1 درج شده باشد.

  • در اولین اجرای نرم‌افزار، صفحه‌ای باز می‌شود که کد فعال‌سازی را درخواست می‌کند. کد فعال‌سازی را چگونه تهیه کنم؟

جهت اجرای نر‌افزار، نیاز است که ابتدا آن را فعال کنید و این کار با وارد نمودن کد فعال‌سازی انجام می‌گردد. جهت دریافت کد فعال‌سازی، دو روش تعبیه شده است:

  1. فعال‌سازی از طریق اینترنت: چنانچه سیستم شما به اینترنت متصل باشد، با کلیک بر روی دکمه “اتصال اینترنت” کدی برای شماره موبایل ثبت شده شما (شماره‌ای که هنگام خرید نرم‌افزار ثبت کرده‌اید) ارسال می‌شود. با وارد کردن آن، فعال‌سازی نرم‌افزار انجام می‌شود.
  2. فعال‌سازی با لایسنس: در صورتی که دسترسی به اینترنت ندارید و یا می‌خواهید با لایسنس نرم‌افزار را فعال کنید، از این روش استفاده می‌شود. در این حالت کد لایسنس را از شرکت تهیه نموده وبا وارد کردن آن، نرم‌افزار فعال می‌شود.
  • آیا قبل از نصب نیازی به نصب دیگر نرم‌افزارهای پیش‌نیاز است؟

خیر، فایل نصبی برنامه تمام پیش‌نیازهای مورد نیاز خود را شناسایی کرده و به صورت خودکار آن‌ها را نصب می‌کند و کاربر نیازی نیست هیچ کار دیگری انجام دهد.

  • در هنگام نصب در بخش Database Server، پس از فشردن دکمه Next، برنامه خطا می‌دهد. علت چیست؟

این خطا عنوان می‌کند که برنامه قادر به ارتباط با پایگاه داده نمی‌باشد. این خطا در حالت‌های زیر رخ می‌دهد:

1. سیستم عامل مورد نظر پایین‌تر از ویندوز 7 است و یا سرویس پک 1 روی آن نصب نیست.

2. قبلا برنامه نصب بوده و حذف شده و اکنون قصد داریم دوباره نصب کنیم. در این حالت چنانچه بخواهیم پایگاه داده کاملا حذف شود، برنامه Microsoft SQL Server 2014 را حذف نموده، برنامه نصب را بسته و دوباره اجرا می کنیم. اگر بخواهیم پایگاه داده جاری حفظ شود، همانند بند 2 سوال بعدی عمل کرده و نصب را ادامه دهید.

  • در زمان اجرای برنامه، پنجره خطای “امکان اتصال به پایگاه داده وجود ندارد. لطفا تنظیمات پایگاه داده را مجددا بررسی نمایید.” نمایش داده می‌شود. مشکل چیست؟

جهت رفع مشکل اتصال به پایگاه داده، موارد زیر را بررسی نمایید.

1. در پوشه نصب برنامه، وارد پوشه data شده و فایل db.xml را با برنامه notepad باز نمایید. ساختار برنامه به صورت پیش‌فرض به صورت زیر است:

<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>
<database>
<instance></instance>
<server>localhost</server>
<dbname>PishgamDB</dbname>
<username>sa</username>
<password>#####</password>
</database>

چنانچه تغییر دیگری در نام پایگاه داده و یا نام کاربری و رمز عبور آن داده شده، از صحت آن اطمینان حاصل فرمایید. همچنین در صورت قرار داشتن پایگاه داده در شبکه روی هاست دیگر، تنظیمات شبکه و فایروال سیستم را بررسی نمایید.

2. در منوی start به بخش All Programs رفته، در پوشه Microsoft SQL Server 2014 وارد پوشه Configuration Tools رفته و نرم‌افزار SQL Server 2014 Configuration Manager را اجرا می‌کنیم. در پانل سمت چپ بر روی SQL Server Services کلیک کرده، در سمت راست سرویس‌های مربوطه نمایش داده خواهد شد. در این حالت باید سرویس SQL Server (MSSQLSERVER) باید در حالت اجرا (سبز رنگ) باشد، در غیر اینصورت بر روی آن کلیک کرده و گزینه start را انتخاب می‌کنیم.

  • سیستم من (به هر دلیلی اعم از ویروسی شدن، کرش سیستم و …) از کار افتاده و نیاز است نرم‌افزار دوباره نصب شود. جهت بازگردانی داده‌ها چه باید کرد؟

یکی از موارد مهمی که در اجرای نرم‌افزارها به ویژه حسابداری باید مدنظر قرار گیرد، گرفتن فایل پشتیبانی (backup) به صورت دوره‌ای (روزانه، هفتگی و … بسته با اهمیت کار) از برنامه است. این کار در خود نرم‌افزار قابل انجام است. اما چنانچه این کار را انجام نداده‌اید، برنامه به صورت پیش‌فرض در هر خروج از نرم‌افزار، بازه 60 دقیقه‌ای و در به‌روزرسانی و عملیات مهم یک نسخه مجزا فایل پشتیبان را تهیه می‌کند که مسیر پیش‌فرض آن در پوشه C:\dbbackups است.

با داشتن آخرین فایل پشتیبان نرم‌افزار قادر خواهید بود پس از نصب برنامه از داخل نرم‌افزار و یا فایل Restore.exe در پوشه برنامه، برنامه را به آخرین وضعیت آن بازگردانید.